Spotler

Tip: bekijk deze case ook op ons YouTube-kanaal!

Europese groei door unieke managed oplossing

E-mailmarketing automation softwareleverancier Spotler is al groot in Nederland, maar wil dat succes verder uitbreiden. Mark van den Berg, Manager Marketing en Partners bij Spotler: "Wij willen de meest gebruiksvriendelijke marketingsoftware maken voor organisaties in het midmarketsegment. Praktische, ambitieuze marketeers door heel Europa moeten onze software willen inzetten om zelf hun resultaten te verbeteren en relevant te zijn voor hun doelgroepen." Om dit te realiseren, wil Spotler één platform creëren dat door heel Europa gebruikt kan worden. Op het platform draait de software van Spotler. Van den Berg onderstreept dat het belangrijk is dat deze software toegankelijk is voor alle betrokkenen die ermee werken, en dus moet het platform ook buiten de landsgrenzen van Nederland altijd beschikbaar zijn.

Om dit te bereiken, is een moderne oplossing cruciaal waarin onder andere workflows en verregaande marketing automation zijn opgenomen. De bestaande IT-infrastructuuroplossing van Spotler was echter verouderd. Dirk Kalkman, Team Manager Operations bij Spotler, noemt de situatie waarin het bedrijf zich bevond een T-splitsing: "We moesten kiezen: de hardware vervangen óf overstappen naar de cloud."

spotler logo

Dirk Kalkman, teammanager operations van Spotler: "Ik kan Proserve van harte aanbevelen en raad iedereen aan om met ze om de tafel te gaan."

spotler case

De juiste partij

Volgens Kalkman is het onderhouden van een platform een leuke uitdaging, maar de keerzijde is dat het veel tijd in beslag neemt. Tijd die Spotler liever besteedt aan zijn core business: software ontwikkelen. Daarom onderzocht het bedrijf de meest gunstige situatie: de oplossing zelf hosten of het beheer ervan uitbesteden. "Het zelf onderhouden van de hardware bood geen meerwaarde, dus kozen we ervoor om de beheercomponent bij een externe partij neer te leggen", aldus Kalkman. Dankzij een eerder goed contact kwam Spotler al snel bij Proserve terecht.

Veeleisende klant

Spotler heeft veel kennis van hosting en is op dat gebied een relatief veeleisende klant. Kalkman: "We wilden zelf de vrijheid hebben om bijvoorbeeld het netwerkbeheer te regelen. De voornaamste reden hiervoor is de grote hoeveelheid persoonsgegevens in onze databases. We willen hierin geen enkel risico lopen en dus was het van belang dat Proserve met een oplossing kwam, die compleet gescheiden was van al zijn andere klanten. Met als doel om optimale veiligheid van de data te garanderen en te voorkomen dat ongeautoriseerde personen toegang hebben tot onze data." Daarvoor was het nodig om netwerkapparatuur van Spotler te installeren op de locatie van Proserve. Uiteindelijk stelde Proserve een managed VMware oplossing voor binnen een private cloud. Deze oplossing bestaat uit een managementlaag voor de VMware-component en trekt een scheidingslijn bij de hypervisor. Kalkman: "Alles onder de scheidingslijn beheert Proserve, alles daarboven beheren wij zelf. Dat is precies hoe wij de samenwerking voor ons zagen."

Een tweede eis van Spotler was een partij die proactief meedenkt en niet alleen standaardoplossingen biedt. Van de inrichting van het platform, hoe er wordt omgegaan met licenties tot en met het advies over migraties rondom productlanceringen van Spotler. Proserve voldeed aan deze eis door een managed oplossing op maat te maken, waarin Spotler zijn eigen glasvezelverbindingen en netwerkstructuur gebruikt. Kalkman: "Die oplossing was iets waar veel andere partijen van terugschrokken, maar was ook precies wat ons overtuigde om met Proserve in zee te gaan."

Tot slot speelde ook het kostenplaatje, de toekomstbestendigheid en de flexibiliteit van de nieuwe oplossing mee. Spotler beschikt nu over een private cloud die zeer schaalbaar is. Hierdoor is de capaciteit volgens Kalkman eenvoudig aan te passen in het geval explosieve groei. Dat sluit goed aan op de toekomstambities van Spotler. Daarnaast betaalt het bedrijf een vast maandbedrag en is een hoge, initiële investering niet nodig.

spotler case

Snelheidswinst binnen de nieuwe omgeving

De managed oplossing levert Spotler circa dertig procent meer snelheid op. De klanten van Spotler profiteren hier goed van, net als de Spotler-collega's die de software implementeren. Ook kan Spotler dankzij de verbeterde latency vanuit Amsterdam geheel Europa goed bedienen. Dit stimuleert de Europese groei die Spotler voor ogen heeft. Kalkman is zeer tevreden: "Proserve keek naar de oude omgeving en bood daar in goed overleg met ons een passende oplossing voor. Daarnaast is Proserve een technische sparringpartner die kennis van zaken heeft en elk vraagstuk kan beantwoorden. Het contact met de project- en accountmanager is uitstekend en we ontvangen altijd onafhankelijk advies. Ik kan Proserve van harte aanbevelen en raad iedereen aan om met ze om de tafel te gaan, zelfs als je niet direct op zoek bent naar een private cloud."

Neem voor meer informatie over deze case contact op
met Pascal Schut, Sales Director, via pschut@proserve.nl

Over Spotler

Spotler ontwikkelt en levert e-mailmarketing automation software. Met deze software kunnen klanten en gebruikers eenvoudig e-mailnieuwsbrieven, landingspagina's en formulieren maken of volledig geautomatiseerde campagnes inrichten. Spotler is zeer intuïtief, adoptief en gebruiksvriendelijk, waardoor klanten en gebruikers prima zelf aan de knoppen kunnen zitten. Uiteraard nadat het account met behulp van een persoonlijke Success Manager is ingericht en de klant in één dag is getraind in het gebruik. Spotler heeft in de Benelux een marktleidende positie ingenomen voor het midmarketsegment. Met name in de B2B, e-commerce en in de non-profit is Spotler sterk vertegenwoordigd.

Naast intuïtieve software levert Spotler verschillende ondersteunende diensten, zoals templateontwikkeling en data-integraties. Nadat de software is ingericht, staat Spotler klanten bij met directe telefonische support – waarbij negentig procent van de vragen binnen tien minuten wordt beantwoord. Ook biedt Spotler coaches die de klant helpen bij het gebruik van de software. Van den Berg: "Met behulp van deze services coachen we onze klanten om bepaalde features en modules, waaronder A/B-testen of het inzetten van bepaalde campagnes, beter te benutten. Daardoor behalen ze de best mogelijke resultaten."