/ Spar

/ Gebaseerd op vertrouwen

“Proserve doet altijd wat het belooft en dat vertrouwen maakte dat we de samenwerking graag wilden uitbreiden.”

Marcel van Gurp, operationeel IT-manager bij SPAR

/ Een hoogbeschikbaar en schaalbaar e‑commerceplatform

Om haar positie in de concurrerende supermarktwereld verder te verbeteren heeft SPAR een nieuwe strategie uitgezet. Onderdeel daarvan is een nieuw e-commerceplatform. Daarmee moet de online-bestelmogelijkheid voor klanten van SPAR naar een hoger niveau worden getild. SPAR werkt al jaren samen met Proserve en schakelde de serviceprovider ook in voor dit project. De proCLOUD infrastructuur van Proserve vormt de basis van het nieuwe e-commerceplatform van SPAR.

/ Achtergrond

De supermarktketen wil inspelen op de trend dat consumenten steeds vaker voor gemak kiezen. Daarom creëerde de organisatie een nieuwe formule. Onderdeel daarvan zijn SPAR City’s – kleine supermarkten in de centra van grote steden – en SPAR Express (tankstationshops) langs snelwegen. Daarnaast wordt de wereld steeds meer en meer digitaal, merkt ook SPAR. Een aantal lokale SPAR-buurtwinkels bood al een online-bestelmogelijkheid, maar de functionaliteit was beperkt en toe aan een volgende stap. SPAR wilde het online bestellen van boodschappen aantrekkelijker maken om het gemak te vergroten, bijvoorbeeld voor klanten die wat verder van een SPAR-vestiging af wonen. Ruim 200 SPAR-winkels in Nederland gaat hiervan gebruik maken.

/ Vraag

Door de jarenlange samenwerking met Proserve is het vertrouwen van SPAR in de managed serviceprovider groot. Daarom heeft SPAR ook voor haar nieuwe platform gekozen om dit onder te brengen bij Proserve. De vraag was een voorstel te doen voor de hosting van het nieuwe e-commerceplatform. Dat moest allereerst 24x7-beschikbaarheid bieden. Een e-commercesite kan zich immers geen downtime veroorloven – zeker als het gaat om een nieuw platform, want je wilt voorkomen dat klanten meteen bij het eerste bezoek al afhaken. Daarnaast was responsiveness een harde eis, zodat bezoekers snel door de bestelmodule zouden kunnen klikken. Bovendien moest het platform schaalbaar zijn om groei van het aantal deelnemende SPAR-winkels of een piek in bezoekersaantallen gemakkelijk op te kunnen vangen.

/ Benadering

Proserve maakte een voorstel met deze wensen en eisen als uitgangspunt. Het platform draait op Proserve’s proCLOUD infrastructuur, die redundant is uitgevoerd in een van de twee Tier III-datacenters van Proserve (in Amsterdam en Alblasserdam). Zo is de garantie te bieden dat de omgeving 24x7 beschikbaar is. De datacenters en de diensten van Proserve zijn ISO 27001-gecertificeerd en dat houdt in dat ook databeveiliging geborgd is. De privacygevoelige gegevens van SPAR-klanten, zoals adres- en betaalgegevens, zijn dus veilig tijdens het online-bestelproces. “Cybersecurity staat bij ons hoog op de agenda”, zegt Van Gurp. “Voor ons is het dus een groot pluspunt dat Proserve garant staat voor de beveiliging van de gegevens van onze klanten.”


Proserve verzorgt daarnaast het technisch applicatiebeheer en de monitoring van de omgeving, zodat SPAR daar zelf geen omkijken naar heeft.

/ Resultaat

SPAR beschikt nu over een solide basis om de online-bestelmogelijkheden verder uit te breiden. Mochten er in de toekomst meer SPAR-winkels willen aansluiten, dan is het platform eenvoudig op te schalen. Ook wanneer slechts tijdelijk meer capaciteit nodig is, zoals tijdens de drukke feestdagen. “Proserve dacht proactief met ons mee over de voor ons beste oplossing”, zegt Van Gurp. “Ze hebben heel gericht gekeken naar wat wij precies nodig hadden om onze wens te realiseren.”