Een hoogbeschikbaaren schaalbaar online platform

SPAR

Om zijn positie verder te versterken, heeft supermarktketen SPAR een nieuwe strategie uitgezet. Onderdeel daarvan is een nieuw online platform. Daarmee moet de online bestelmogelijkheid voor klanten van SPAR naar een hoger niveau worden getild. SPAR werkt al jaren samen met Proserve en schakelde de serviceprovider ook in voor dit project. De proCLOUD infrastructuur van Proserve vormt de basis van het nieuwe e-commerceplatform van SPAR.

Marcel van Gurp, operationeel IT-manager bij SPAR: “Proserve doet wat het belooft en dat vertrouwen maakte dat we de samenwerking graag wilden uitbreiden.”

spar-case-proserve-procloud
Achtergrond

SPAR wil inspelen op de trend dat consumenten steeds vaker voor gemak kiezen. Daarom creëerde de supermarktketen een nieuwe formule. Onderdeel daarvan zijn SPAR City’s – kleine supermarkten in de centra van grote steden – en SPAR Express (tankstationshops) langs snelwegen. Daarnaast wordt de wereld steeds digitaler, merkt ook SPAR. Een aantal lokale SPAR-buurtwinkels bood al een online bestelmogelijkheid, maar de functionaliteit was beperkt en toe aan een volgende stap. SPAR wil het online bestellen van boodschappen aantrekkelijker maken door het gemak te vergroten, bijvoorbeeld voor klanten die wat verder van een SPAR-vestiging af wonen. Ruim 200 SPAR-winkels in Nederland gaan hiervan gebruik maken.

Vraag

Door de jarenlange samenwerking met Proserve is het vertrouwen van SPAR in de managed serviceprovider groot. Daarom heeft SPAR ook voor zijn nieuwe platform gekozen om dit onder te brengen bij Proserve. De vraag was een voorstel te doen voor de hosting van het nieuwe online platform. Dat moest allereerst 24x7-beschikbaarheid bieden. Een e-commerce website kan zich immers geen downtime veroorloven. Daarnaast was responsiveness een harde eis, zodat bezoekers snel door de bestelmodule kunnen klikken. Bovendien moest het platform schaalbaar zijn om groei van het aantal deelnemende SPAR-winkels of een piek in bezoekersaantallen gemakkelijk op te vangen.

Benadering

Proserve maakte een voorstel met deze wensen als uitgangspunt. Het platform draait op Proserve’s proCLOUD-infrastructuur, die redundant is uitgevoerd in de Tier III-datacenters van Proserve. Zo is gegarandeerd dat de omgeving 24x7 beschikbaar is. De datacenters en de diensten van Proserve zijn ISO 27001 gecertificeerd, wat inhoudt dat ook databeveiliging geborgd is. De privacygevoelige gegevens van SPAR-klanten, zoals adres- en betaalgegevens, zijn dus veilig tijdens het online-bestelproces.

“Cybersecurity staat bij ons hoog op de agenda”, zegt Van Gurp. “Voor ons is het een groot pluspunt dat Proserve garant staat voor de beveiliging van de gegevens van onze klanten.”

Proserve verzorgt daarnaast het technische applicatiebeheer en de monitoring van de omgeving, zodat SPAR daar zelf geen omkijken naar heeft.

Resultaat

SPAR beschikt nu over een solide basis om de online bestelmogelijkheid verder uit te breiden. Mochten er in de toekomst meer SPAR-winkels willen aansluiten, dan is het platform eenvoudig op te schalen. Ook wanneer slechts tijdelijk meer capaciteit nodig is, zoals tijdens de drukke feestdagen.

“Proserve dacht proactief met ons mee over de voor ons beste oplossing”, zegt Van Gurp. “Ze hebben heel gericht gekeken naar wat wij precies nodig hadden om onze wens te realiseren.”

RELEVANTE PRODUCTEN EN DIENSTEN:

Neem voor meer informatie over deze case contact op
met Pascal Schut, Sales Director, via pschut@proserve.nl

Heeft u vragen?

Bent u enthousiast geworden over onze dienstverlening en benieuwd wat we voor uw organisatie kunnen betekenen? Bel ons dan op 088 252 52 52. U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.